[Fedora-cs-list] Překlad "Fedora Project"

Milos Jakubicek xjakub at fi.muni.cz
Wed Nov 11 21:35:01 UTC 2009

Vážený kolego,

dovolím si ostře nesouhlasit s Vámi předkládanými argumenty, proč by se
měl "Fedora Project" překládat jako "Fedora projekt".

Máte samozřejmě pravdu v tom, že jazyk je dynamický systém, který se
(poměrně rychle) vyvíjí, a přejímání cizích slov je zcela rutinní
proces. To však opravdu (a zcela jednoznačně) *není* tento případ.

Jak velmi správně upozornil Petr Kovář, jedná se o syntakticky
negramatický konstrukt. Z lingvistického pohledu se tedy jedná problém
ve zcela jiné rovině jazyka: nikoli lexikální (do které spadají Vaše --
v tomto kontextu bohužel irelevantní -- příměry ohledně "linku",
"nosočistopleny" a "hockeye"), nýbrž syntaktické.

Nutno dodat, že jednou z mála oblastí, odkud se takto nesprávně utvořené
jmenné fráze masivně rozšiřují, jsou marketingová oddělení nadnárodních
společností působících v ČR. Proto máme "Sazka arénu", "Gambrinus ligu" atp.

Nemá smysl tu nějak šířeji rozebírat, proč takové fráze nemají v češtině
své místo (pokud Vás to zajímá, podívejte se, jaký je rozdíl mezi
principy analytických /např. angličtina, do značné míry i němčina --
tolik k původu Vašeho jména:)/ a flektivních /např. čeština/ jazyků).

Pouze Vám mohu garantovat, že "Fedora projekt" opravdu není v souladu se
současnou jazykovou normou. A je velmi málo pravděpodobné, že v
nejbližších desetiletích bude, protože vývoj gramatiky jazyka je řádově
pomalejší než proces přejímání lexikálních jednotek.

Stručně a jasně: kolega Kovář má naprostou pravdu, když píše, že jsou
pouze dvě správné možnosti pro překlad "Fedora Project": buďto ponechat
anglicky, nebo jako "projekt Fedora". Pokud nevěříte, rád obstarám
dobrozdání dalších dostatečně erudovaných lingvistů;)

Zdraví,
Miloš Jakubíček